Ohio State University’s Dr. Kraemer Fails to Disclose Advocare Funding

Dr. Kraemer is listed by Advocare as a paid advisor. Why did he fail to declare this on a paper he authored that studied Advocare products?

Ohio State University can’t seem to catch a break. Four years ago, OSU professor Dr. Steven Devor co-authored the now infamous “Devor study” on CrossFit. The study was published in the Journal of Strength and Conditioning Research (JSCR) and became the subject of a lawsuit between the NSCA and CrossFit. While a federal judge recently ruled that the study contains fabricated data, and we have found numerous other examples of falsification in the study, the university has not penalized Devor or his co-author, Dr. Mike Smith. In fact, Smith’s scientific misconduct may warrant a revocation of his doctorate, as Smith was a Ph.D. candidate under Devor at the time of the study’s publication.

Last week, the New York Times published an article describing charges of scientific misconduct and fraud against OSU cancer researcher Dr. Carlo Croce. The article notes that despite significant evidence against him, the University has never penalized him.

Given these high-profile cases of data fabrication, is it possible that researchers are getting away with less obvious types of scientific misconduct? In the case of OSU’s Dr. William Kraemer, that certainly seems to be the case.

Dr. Kraemer works in the OSU Department of Human Sciences, but he is also the editor-in-chief of the National Strength and Conditioning Association’s Journal of Strength and Conditioning Research (JSCR), which held the Devor study hostage in the peer review process until it was sufficiently disparaging of CrossFit. Kraemer then published the study in the JSCR despite my repeated warnings that it contained fabricated data and should be investigated or reported to OSU.

Additionally, one of the issues to be litigated in CrossFit’s suit against the NSCA is whether Kraemer used an unethical practice known as “coercive citation” to pressure Smith to cite one of Kraemer’s own previous papers within the Devor Study.

With that track record in mind, we turn to Kraemer’s most recent publication: “The Effects of Nitrate-Rich Supplementation on Neuromuscular Efficiency during Heavy Resistance Exercise.” This study was published in the Journal of the American College of Nutrition, of which Dr. Kraemer is editor-in-chief.

The study tested a “Nitrate-Rich” supplement called the “VO2 Prime Performance Nutrition Bar,” an Advocare product. The conclusions of the study were straightforward: “Supplementation with an NR beetroot extract-based supplement provided neuromuscular advantages during metabolically taxing resistance exercise.”

Now, this may be true, but the authors of this study had an ethical obligation to declare any and all conflicts of interest related to it. While they acknowledge that the study was funded “in part” by Advocare, Dr. Kraemer failed to disclose that he is personally paid by Advocare as a member of the company’s “Scientific and Medical Advisory Board.”

The Advocare website identifies Dr. Kraemer as a member of the board, and explicitly states that “Scientific & Medical Advisory Board Members are compensated for their role on the Scientific & Medical Advisory Board.”

Dr. Kraemer has acknowledged this in previous studies but failed to in this more recent publication. This is an obvious conflict of interest and cannot be ignored when considering the merits of the study. Why would a professional academic serving as editor-in-chief for multiple journals fail to remember this simple principal of publishing ethics? Could it be that he failed to remember on purpose?

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: